Waarom deze 7 bedrijven hun logo lieten veranderen

Het meest kenmerkende beeldmerk en herkenningspunt van een bedrijf is toch wel het logo. Maar zoals vele ontwerpen staat ook het logo niet vast voor een bedrijf, en kiest het bedrijf er in de loop van tijd soms voor om (kleine) aanpassingen of updates door te voeren in het logo. In dit artikel kom je erachter waarom 7 bekende bedrijven hun logo lieten veranderen.

1. YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen

youtube-nieuw-logo

In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd kreeg het logo – voor het eerste in 12 jaar – een update. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende Play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk naar de linkerzijde verplaats. Hierdoor is het logo breder geworden, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, dan zal alleen het icoontje getoond worden. 

2. Converse is meer de nadruk gaan leggen op het beeldmerk

converse-nieuw-logo

Niet alleen YouTube maar ook Converse heeft nog niet zo lang geleden (2017) haar logo aangepast. Waar voorheen de herkenbaarheid verwerkt zat in de “o” van Converse, is dit nu verplaatst naar een losstaand beeldmerk. Dit verruimd de mogelijkheden met het logo en hoeft het merk zich niet te binden aan het woord, maar kunnen ze het beeldmerk ook los inzetten zonder merknaam. 

3. Netflix kiest voor alleen de letter “N”

netflix-nieuw-logo

Video streamen is in de laatste jaren in een razend tempo ontwikkeld. Van oude videobanden huren in een winkel, naar overal en altijd je favoriete serie kunnen streamen. Door de flexibiliteit van streamen is Netflix op meer apparaten aanwezig dan ooit tevoren. Om die herkenning op al die apparaten te kunnen behouden heeft Netflix gekozen voor 1 letter. De iconische “N” die vaak als een rode loper het scherm binnen animeert. 

4. Philips laat haar logo heel subtiel veranderen

philips-nieuw-logo

Het lijkt niet veel maar deze wijziging neemt vele mogelijkheden en voordelen met zich mee. Door het nieuwe “gevulde” logo kan Philips meer herkenbaarheid creëren wanneer het logo kleiner wordt toegepast, waardoor het niet wegvalt in de achtergrond. Om het logo in verschillende scenario’s toch op te laten vallen is er ook gekozen om verschillende dunne lijnen weg te halen of grover in te zetten. 

5. Mastercard kiest voor een moderne look

mastercard-nieuw-logo

Wellicht ook in lijn met de strategie van Mastercard, is het logo aangepast om mee te doen in de moderne wereld en wellicht onder een jongere doelgroep meer onder de aandacht te komen. De nieuwe “felle” kleuren kunnen ook meer toegepast worden op digitale schermen. Het oude logo is ontstaan in een tijdperk waar nog veel materiaal gedrukt werkt en felle kleuren daardoor niet goed tot hun recht komen. Ook hier zie je dat de tekst los gehaald is van het beeldmerk, ook weer om het logo flexibeler in te zetten zonder de herkenbaarheid te verliezen. 

6. Het iconische uitlichten in een nieuw jasje van Instagram

instagram-nieuw-logo

Neem het meest iconische en herkenbare element uit het oude logo van Instagram en maak daar een nieuw logo van. Dit is het proces dat ondergaan is bij de realisatie van het nieuwe logo van Instagram. In 2016 is het logo een transformatie ondergaan mede door nieuwe interfaces en de volgende stap binnen de strategie van Instagram. In het begin ontstond er veel kritiek rondom het logo maar net als al het nieuwe moest iedereen er gewoon aan wennen. Maar ook dit is een manier van publiciteit krijgen voor je merk. 

7. Het altijd herkenbare Starbucks gaat een stapje verder met haar nieuwe logo

starbucks-nieuw-logo

Iedereen kent het logo van Starbucks. Denk aan groen en een zeemeermin en je denkt aan koffie. Doordat men zich het logo van Starbucks zo goed herkent is het bedrijf ook verder gegaan met hetgeen wat het meest blijft hangen in het hoofd van de mensen. Je ziet bij dit nieuwe logo niet meer de naam in het logo terug. Het zal me niet verbazen als ook zij geprobeerd hadden om de naam onder het logo te plaatsen, maar dit zou het geheel uit balans hebben gebracht. 

Logo laten veranderen of herontwerpen door Verbeek Media & Design.

Zit je te denken om een nieuw logo te laten ontwerpen? Of is jouw huidige logo toe om herontworpen te worden? Dan kan Verbeek Media & Design iets voor jou betekenen. Wij helpen je graag bij jouw nieuwe logo ontwerp. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Het start allemaal met een gesprek en een kopje koffie.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Promoboer.